Camp d'Elx - Defensant la terra

Subforo exclusivo para tratar temas relacionados con la política. ¿No estás de acuerdo con los de un lado? ¿o con los del otro? ¿tienes ideas frescas que aportar? Este es tu sitio.
Elxuligan

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por Elxuligan »

Creo que la AVLL lo aprueba.

Pero aquí desde luego nadie lo dice (a lo mejor un 0,1% de la población). Tengo trato con muchos valencianoparlantes oriundos y nadie dice elxà.

Avatar de Usuario
rourevalencià
Campeón Supercopa España
Campeón Supercopa España
Mensajes: 1691
Registrado: Dom Jun 12, 2011 8:35 pm
Ubicación: Algirós, al cap i casal del País Valencià

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por rourevalencià »

Perfecte.

Per cert un dia em comentes/eu el tema de "Elig". Saps que és una de les reivindicacions dels blavers d'ací (de les poques que els queden encara que no hagen posat un peu allà) quedaria molt heavy inclús per a d'ells escriure Elich o Elch, però tot i així van i trien la que menys seguretat li pot donar a un parlant car en eixe dígraf "ig" la i s'ha de pronunciar per nassos com en Càlig o Bàrig. Per a això millor quedar-se amb Ilice.
VCF i ELXCF AMUNT!

Avatar de Usuario
Manel
Jugador legendario
Jugador legendario
Mensajes: 16564
Registrado: Lun Abr 18, 2005 9:56 pm
Ubicación: Pla de Sant Josep. ELX IS NOT ALACANT. Baix Vinalopó i prou.

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por Manel »

rourevalencià escribió:Cal buscar-me'l ja, sóc el Messi elxer 8)
Pots fer-lo servir sense cap inconvenient. És el gentilici popular més antic referit als naturals d'Elx com a mínim des de la segona meitat del XVI, i el que toca per aquestes contrades, molt sovint amb l'afegitó d'una -o, elxero. De fet a Elx si ens referim a altres poblacions fem exactament el mateix quan no tocaria fer-ho i no és despectiu: eldero, aspero, crevillentero, villenero, noveldero, catralero...Quan de forma oficial tocaria fer la terminació -enc en valencià (eldenc, catralenc...) i -ense en castellà (eldense, noveldense, catralense...) i la forma crevillentí i crevillentino per als de Crevillent.

Després estan els que directament toquen amb eixa terminació -r o -ero: santapolero, pinosero, monovero...

Per tant és normal que se diga Elxero per molt que a alguns els toque els collons. Roure, i toca els collons, exclusivament perquè és el gentilici que ens fan servir els d'Alacant, si els d'Alacant ens digueren elxanos (per cert, variant castellana d'elxà), amb tota seguretat que si ens digueren elxeros els de Rafal no ens afectaria.

Això d'il·licità és molt tardà, segona meitat del s. XIX i propi de l'època romàntica recuperar els gentilicis llatins. Pensa que a València durant aquesta època es feia servir molt sovint: valentins, i de passada, ho relaciones amb la paraula "valent", queda matxote...Per tant, la segona meitat del s. XIX des del punt de vista de la història, són quatre dies. És impossible que en eixe temps el gentilici "il·licità" haja arrelat en la gent d'altres poblacions, i ja no tan sols d'altres poblacions, sinó en la pròpia gent d'Elx. Basta amb preguntar a gent gran i preguntar vosté d'on és i què és, que la majoria de casos per no dir-ne tots, et diran elxero i alguns casos directament "sóc gent d'Elx". Ara, potser, comencen a conéixer el terme il·licità perquè ja el fa servir tothom de 45 anys en avall i és el que ensenyen a l'escola. Sembla que queda culte allò de dir il·licità, quan en realitat t'estàs referint a l'antiga ciutat romana, i no a l'actual. Siga com siga, sembla que agrada -a mi també, malgrat que accepte quan em diuen "elxero"-.

De tota manera, Roure, els acceptats o oficials a les hores d'ara són:

Elxà, el més antic en la nostra llengua i documentalment parlant i utilitzat entre la gent d'Elx fa unes generacions, juntament amb Elxero i, evidentment, il·licità.

Espere que t'haja quedat més clar el tema gentilici. 8)

PS: Per cert, a un dels primers personatges que se li passà pel cap allò de recuperar els noms llatins, va ser un tal Felip V. Va ser ell qui posà Palma davant de Mallorca, entre d'altres bestieses.
Imagen
Maredéu de les Bombes

-----------------------------
http://altzavaresnord.blogspot.com/
ALTZAVARES NORD-ELX

Avatar de Usuario
rourevalencià
Campeón Supercopa España
Campeón Supercopa España
Mensajes: 1691
Registrado: Dom Jun 12, 2011 8:35 pm
Ubicación: Algirós, al cap i casal del País Valencià

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por rourevalencià »

M'ha quedat reclar capità 8)

Quina dispersió de noms... i com es nota que algú està fent onomàstica :profe:
VCF i ELXCF AMUNT!

Avatar de Usuario
Manel
Jugador legendario
Jugador legendario
Mensajes: 16564
Registrado: Lun Abr 18, 2005 9:56 pm
Ubicación: Pla de Sant Josep. ELX IS NOT ALACANT. Baix Vinalopó i prou.

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por Manel »

rourevalencià escribió:M'ha quedat reclar capità 8)

Quina dispersió de noms... i com es nota que algú està fent onomàstica :profe:
Hahaha, no, no exactament. Uno és llicenciat en Filologia, però efectivament toquem l'onomàstica a través de documents (el millor lloc, l'arxiu municipal d'Oriola) igual que història social.
Imagen
Maredéu de les Bombes

-----------------------------
http://altzavaresnord.blogspot.com/
ALTZAVARES NORD-ELX

Elxuligan

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por Elxuligan »

Manel, cal reconeixer que la popularitat de elxer o elxà es mínima. Fins i tot hi ha gent que s'ofendrà. T'ho dic perque conec (i tu també) el caldo que bull a Elx...

Avatar de Usuario
Manel
Jugador legendario
Jugador legendario
Mensajes: 16564
Registrado: Lun Abr 18, 2005 9:56 pm
Ubicación: Pla de Sant Josep. ELX IS NOT ALACANT. Baix Vinalopó i prou.

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por Manel »

Elxuligan escribió:Manel, cal reconeixer que la popularitat de elxer o elxà es mínima. Fins i tot hi ha gent que s'ofendrà. T'ho dic perque conec (i tu també) el caldo que bull a Elx...
:ooo: Ho dius convençut? D'elxà no et dic res perquè només s'usa de forma acadèmica, però que elxero no té vigència i no és popular? Ja he explicat el per què no és tant popular a Elx -depén de la generació- eixe gentilici, bàsicament perquè a Alacant el fan servir i a les generacions joves els resulta una ofensa. Però popular no és, és popularíssim, no et parle d'Elx només, et parle de la contornada. No t'enganyes, il·licità o ilicitano fora d'Elx només se fa servir en àmbits formals o en persones amb un cert grau de formació. La resta de mortals, elxero. :wink:
Imagen
Maredéu de les Bombes

-----------------------------
http://altzavaresnord.blogspot.com/
ALTZAVARES NORD-ELX

Elxuligan

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por Elxuligan »

Ho dic seriosament. No saps la de vegades que he sentit "no me llames elchero soy ilicitano" o "no me digues elxer que soc ilicità".

Si tinguera diners i temps lliure faría un estudi social pero t'ho dic de veritat... a l'imaginari colectiu (no puc parlar generalitzant pero a un bon nombre de persones) ha quedat "ilicità" com una forma més correcta, i "elxer/elchero" com un poquet despectiu.

Avatar de Usuario
Manel
Jugador legendario
Jugador legendario
Mensajes: 16564
Registrado: Lun Abr 18, 2005 9:56 pm
Ubicación: Pla de Sant Josep. ELX IS NOT ALACANT. Baix Vinalopó i prou.

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por Manel »

Elxuligan escribió:Ho dic seriosament. No saps la de vegades que he sentit "no me llames elchero soy ilicitano" o "no me digues elxer que soc ilicità".

Si tinguera diners i temps lliure faría un estudi social pero t'ho dic de veritat... a l'imaginari colectiu (no puc parlar generalitzant pero a un bon nombre de persones) ha quedat "ilicità" com una forma més correcta, i "elxer/elchero" com un poquet despectiu.
Però què té a veure que agrade o no agrade i que n'hi haja gent que diga "no me digues això que sóc il·licità"? Precisament, eixa reacció demostra que elxer/o té plena vigència a nivell popular, siga a Elx però sobretot fora d'Elx. Sense anar més lluny, vaig fer la prova a les persones grans de ma casa, m'agüela (80 anys) ho tenia clar: Elxera. Els seus germans tres quarts del mateix i la dada més interessant, un dels seus germans em digué: "Sóc elxero...o il·licità COM DIUEN ARA". Crec que aquesta resposta és més que evident. De 45-50 anys en amunt, el terme elxero no els és despectiu de forma general, és el que senten com a propi. D'ahí cap a baix i a mesura que guanya terreny la població escolaritzada, defensen l'il·licità i en les generacions més joves, elxero directament els és un insult.

Les coses estan així, m'has de creure sí o sí perquè d'altres coses igual no, però aquestes coses les tinc comprovades i recomprovades. :wink:

PS: Al Camp d'Elx encara és majoritari l'ús propi d'elxero, que sí, sé que em diràs que tu tens contacte al Camp d'Elx i et trobes amb exemples que no, però em vaig patejar el Camp d'Elx partida per partida per a un treball de dialectologia, i el resultat era abrumador en favor de l'elxero. :D
Imagen
Maredéu de les Bombes

-----------------------------
http://altzavaresnord.blogspot.com/
ALTZAVARES NORD-ELX

Elxuligan

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por Elxuligan »

Manel no dubte de les teues raons. En temes lingüístics ets una autèntica autoritat per a mi.

Pero el temps dirà que les noves generacions (no les del PP sino en general) consideren "elchero / elxer" com si fora despectiu... i elxà es va perdent.

Avatar de Usuario
rourevalencià
Campeón Supercopa España
Campeón Supercopa España
Mensajes: 1691
Registrado: Dom Jun 12, 2011 8:35 pm
Ubicación: Algirós, al cap i casal del País Valencià

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por rourevalencià »

Tan de bo allà estiga viu el elxer -elxero o elxà. Sense dubte ací sobretot un castellanoparlant no li he sentit o llegit elchero o elchano. I en valencià algun elxà a nivell molt formal molt per darrere d'il·licità. Que per cert esta última és de principis del XIX com a poc (en castellà) http://books.google.com/ngrams/graph?co ... moothing=4" onclick="window.open(this.href);return false;

I sona un poc despectiu "elxer(o)-elchero" per a u de fora, és una cosa mental simplement per la terminació igual s'equipara a "fallero" o jo que sé :lol:

La que millor em sona és elxà però supose que a nivell popular no té futur.

Ah i valentí mola molt, ens llevarien moltes confusions... Jo sóc valentí i valencià :ceja: molt rarament encara s'usa i podria usar-se molt més si vullgueren les autoritats.
VCF i ELXCF AMUNT!

Avatar de Usuario
Manel
Jugador legendario
Jugador legendario
Mensajes: 16564
Registrado: Lun Abr 18, 2005 9:56 pm
Ubicación: Pla de Sant Josep. ELX IS NOT ALACANT. Baix Vinalopó i prou.

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por Manel »

Elxuligan escribió:Manel no dubte de les teues raons. En temes lingüístics ets una autèntica autoritat per a mi.

Pero el temps dirà que les noves generacions (no les del PP sino en general) consideren "elchero / elxer" com si fora despectiu... i elxà es va perdent.
No, elxà s'ha perdut completament, llevat d'alguna rara avis :lol: , si en valencià s'ha optat com una de les dues alternatives és pel pes històric que tingué al seu dia.

I per l'altra cosa que dius, home, jo crec que no fa falta ni esperar al que diga el temps. No tinc cap dubte que il·licità acabarà arraconant elxer en totes les generacions. Fora d'Elx encara serà molt comú elxero entre les persones grans, ara bé, cada vegada més s'usarà més per a "tocar els collons".

En resum, el que vull intentar dir és que el fet que ens diguen elxeros, no ens ha de suposar absolutament cap trauma, perquè és el gentilici que toca, simplement, d'Elx, elxero, no hi ha més. Igual que d'Ilici, il·licità 8) El tema està ahí, en tenir com a normal que ens diguen elxeros, de la mateixa manera que nosaltres diem crevillenteros o novelderos quan no toca, i no ho fem per molestar-los. :ok:
Imagen
Maredéu de les Bombes

-----------------------------
http://altzavaresnord.blogspot.com/
ALTZAVARES NORD-ELX

Avatar de Usuario
Manel
Jugador legendario
Jugador legendario
Mensajes: 16564
Registrado: Lun Abr 18, 2005 9:56 pm
Ubicación: Pla de Sant Josep. ELX IS NOT ALACANT. Baix Vinalopó i prou.

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por Manel »

rourevalencià escribió:Tan de bo allà estiga viu el elxer -elxero o elxà. Sense dubte ací sobretot un castellanoparlant no li he sentit o llegit elchero o elchano. I en valencià algun elxà a nivell molt formal molt per darrere d'il·licità. Que per cert esta última és de principis del XIX com a poc (en castellà) http://books.google.com/ngrams/graph?co ... moothing=4" onclick="window.open(this.href);return false;

I sona un poc despectiu "elxer(o)-elchero" per a u de fora, és una cosa mental simplement per la terminació igual s'equipara a "fallero" o jo que sé :lol:

La que millor em sona és elxà però supose que a nivell popular no té futur.

Ah i valentí mola molt, ens llevarien moltes confusions... Jo sóc valentí i valencià :ceja: molt rarament encara s'usa i podria usar-se molt més si vullgueren les autoritats.
I aleshores què fem, canviem sant Donís per sant Valentí com a dia dels enamorats valencians -o valentins-? :lol: :lol: :lol:
Imagen
Maredéu de les Bombes

-----------------------------
http://altzavaresnord.blogspot.com/
ALTZAVARES NORD-ELX

Avatar de Usuario
rourevalencià
Campeón Supercopa España
Campeón Supercopa España
Mensajes: 1691
Registrado: Dom Jun 12, 2011 8:35 pm
Ubicación: Algirós, al cap i casal del País Valencià

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por rourevalencià »

Per exemple l'altre dia coincidint maomenos amb el 9 d'octubre els granotes van posar açò al seu estadi:

http://img69.imageshack.us/img69/9287/vergegerg.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://img577.imageshack.us/img577/7475 ... super2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

encara que ara caiguen prou bé i tal tenen 11000 socis, els hauria parat millor posar : "l'equip de (alguns) valentins que també són del barsa i el madrit" :lol:

el tema Sant Valentí 8)... SAnt Donís ja és el dia dels enamorats valencians, ho diu telepizza i tot així que acostumeu-vos al sud 8)

mira mira http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8305_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
VCF i ELXCF AMUNT!

Avatar de Usuario
Manel
Jugador legendario
Jugador legendario
Mensajes: 16564
Registrado: Lun Abr 18, 2005 9:56 pm
Ubicación: Pla de Sant Josep. ELX IS NOT ALACANT. Baix Vinalopó i prou.

Re: Camp d'Elx - Defensant la terra

Mensaje por Manel »

Hahahaha quina frikada això del Telepizza :lol:

Mola el cartell del Llevant 8)
Imagen
Maredéu de les Bombes

-----------------------------
http://altzavaresnord.blogspot.com/
ALTZAVARES NORD-ELX

Cerrado